Snel en gemakkelijk een piano of vleugel afrekenen

Online verkopen nemen de laatste jaren explosief toe. Dat geldt niet alleen voor kleding en allerlei gebruiksvoorwerpen, maar ook (en zelfs) voor grote aankopen, zoals auto’s en muziekinstrumenten. Bij die laatste categorie denken wij, en dat zal u niet verbazen, vooral aan piano’s en vleugels. Wij vestigen graag even de aandacht op die ontwikkeling. Niet om daarmee de mensen te beschuldigen, die op deze manier hun aankopen doen. Ook niet om de verkopers van deze artikelen de les te lezen. Wel om ‘online’ en ‘offline’ gewoon even tegenover elkaar te zetten. Waarom kiest iemand meestal voor een online aankoop? Heel basaal: gemak en voordeel. En inderdaad, het is heel comfortabel om vanuit je thuissituatie je gewenste aankoop te zoeken, in je winkelmand te plaatsen en te bestellen. En bij dat ‘zoeken’ kies je gewoon de laagste prijs en je hebt ‘een koopje gescoord’.

Een piano is geen ‘makkelijke’ aankoop

Excuus, dit klinkt wellicht een beetje cynisch. En misschien is dat ook wel de bedoeling. Want, op welke plek in huis komt je piano* te staan? Is het in een nieuwbouwhuis, waar je instrument een plekje krijgt? Of in een ouder huis? Staat de piano dichtbij een radiator of kachel? Heeft je huis vloerverwarming? Hoe is het instrument afgeregeld? Is het hout al voldoende geacclimatiseerd?

‘Nou zeg, doe niet zo moeilijk’, denk je misschien! ‘Er zijn toch massa’s mensen die tegenwoordig op zo’n manier een aankoop doen?’ Zéker’, zeggen wij dan. ‘Maar ben je je voldoende bewust van de gevolgen als je aankoop tegenvalt of je vragen hebt over je instrument?’. Feit is dat een piano meer dan 12.000 onderdelen heeft, waarvan er zo'n 10.000 kunnen bewegen. In je piano zit een ingewikkeld mechanisme. Dit mechanisme zorgt ervoor dat na het aanslaan van de toets de hamer tegen de snaar aan slaat en daarna weer terug komt in zijn originele positie (hoe dat gecompliceerde proces werkt, vind je in een ander blogartikel op onze website).

Het mechaniek van een piano

Persoonlijk advies

Maar laten we beginnen bij je aankoop en hoe je besluit welk instrument je graag wilt hebben. Ben je beginnend speler of kun je al een aardig ‘deuntje weggeven’? Ben je misschien een gevorderd pianist? Welke soort(en) muziek speel je of wil je graag spelen? Wij, van Pianova, bespreken dat soort dingen graag met je, zodat we je een goed afgewogen advies kunnen geven. Samen met jou komen we dan tot een keus waar je áchter staat en waar je blij van wordt!

Dat mis je bij een online aankoop. Is dat belangrijk dan? Ja, want een persoonlijke aankoop kan je veel teleurstellingen besparen. Elk instrument spéélt namelijk weer anders en de klánk van elk instrument is anders. Bij Pianova wordt dat aan je uitgelegd en wordt dat gedemonstreerd. Een piano moet je eigenlijk ‘passen als een jas’. Vandaar dat wij ook altijd een heel divers aanbod op voorraad proberen te hebben: meerdere merken en verschillende prijsklassen.

Nacontrole en stembeurt

Maar er is meer! Bij Pianova wordt jouw instrument na 4 tot 8 weken nog een keer helemaal nagekeken en gestemd. Dan wordt ook gevraagd of je piano op alle punten nog optimaal speelplezier geeft en of je piano nog steeds aan je verwachtingen voldoet. Ook eventuele probleempjes worden opgelost en de oorzaken van mogelijke ‘bijgeluidjes’ worden weggenomen. Kortom: een gratis en uitgebreide servicebeurt!

Nog iets dat bij Pianova vanzelfsprekend is: ook de hoogste en laagste octaven worden meegenomen in de stemming. Gemakshalve wordt dat bij andere stemmers nogal eens ‘vergeten’, omdat deze octaven duidelijk minder worden gebruikt dan de andere octaven. Toch zijn ook die toetsen belangrijk. Niet alleen voor het ‘totaalplaatje’ van de stemming van het instrument, maar zeker ook voor die momenten dat die toetsen ‘plotseling’ wél worden bespeeld. Deze tekortkoming komt dan wel heel pijnlijk tevoorschijn…

Laat je piano of vleugel stemmen door Pianova

Het belang van een constante luchtvochtigheid

Waar ook op gelet wordt door de mensen van Pianova: de luchtvochtigheid in de ruimte waar jouw instrument staat. Die luchtvochtigheid moet zo constant mogelijk zijn en dat is veel belangrijker dan veel mensen weten! Bij een wisselende luchtvochtigheid ontstemt je piano veel sneller en er kunnen ook veel eerder andere problemen ontstaan. Eén van de mogelijkheden om die wisselingen in luchtvochtigheid op te vangen is het gebruik van een dampp-chaser. Wij informeren je graag over de mogelijkheden om zo’n Dampp-Chaser door ons te laten inbouwen. Ook daarover kun je trouwens meer lezen in een ander blogartikel op onze website. Overigens is dit lang niet bij elke piano noodzakelijk.

Vertrouwensrelatie

En dan is er nog de ‘vertrouwensrelatie’. Bij Pianova vinden we dat echt heel waardevol! Waarom? Omdat een wederzijds vertrouwen tussen leverancier en klant een soort relatie tot gevolg heeft. Door het contact met jou proberen we jouw muzikale voorkeuren te ontdekken en aan jouw muzikale wensen tegemoet te komen. We komen op die manier hopelijk tot een aankoop waar je heel tevreden over bent en plezier aan beleeft! En als je na je aankoop vragen hebt, weten wij waarover jij het hebt en wat jij bedoelt.

Service, wat betekent dat nog?

We begonnen dit blog met de titel: ‘service, wat betekent dat nog?’ Snap je nu waarom? Omdat wij, de mensen van Pianova, het idee hebben dat mensen steeds ‘kortzichtiger’ worden. Ook als het aankomt op ‘serieuze’ aankopen in hun leven. Is dat een verwijt? Nee, wél een constatering. En met ‘kortzichtig’ bedoelen we: vooral (en misschien wel uitsluitend) beoordelen wat de laagste prijs is voor ‘iets’ Terwijl dat ‘íets’ een totaal ander product kan blijken te zijn, dan waarnaar je eigenlijk op zoek was. We bedoelen ook dat het misschien ‘ouderwets’ klinkt, als we het hebben over service en over een vertrouwensband opbouwen met klanten. Maar we zijn ervan overtuigd dat dit een solidere basis is dan het ‘even’ verkopen van een piano om te cashen en daarna even snel weer een andere piano te ‘slijten’.

Dit alles betekent ook dat je soms best wat tijd nodig kunt hebben om een aankoop te doen. Meestal gaat het namelijk niet om een heel klein bedrag, dat je gaat besteden. Wij, van Pianova, vinden het niet meer dan normaal dat je daarover stevig wilt nadenken! En als je, in de meeste gevallen, enkele duizenden euro’s gaat uitgeven, wil je toch wel even duidelijk weten of het een verantwoorde uitgave is. Toch? Daarom proberen wij zoveel mogelijk met jou mee te denken om te komen tot de aankoop van het instrument waarnaar je op zoek bent. En uit ervaring weten we dat onze adviezen je helpen om je keuzestress te verminderen en op een prettige en toch vlotte manier je instrument te kunnen aanschaffen.

Voel je welkom bij Pianova in Voorthuizen

Voel je welkom bij Pianova in Voorthuizen

Maar, kun je moeilijk beslissen en/of heb je meer tijd nodig? Al kom je TIEN keer in onze showroom om een instrument te bekijken en te bespelen: wij heten je welkom en bouwen een band met je op. Wij proberen al je vragen te beantwoorden en al je wensen te vervullen! Wij worden gelukkig als jij een instrument naar je zin hebt uitgekozen! De aflevering en de service? Dat gebeurt bij ons op de ‘ouderwetse’ manier: met oog voor en binding met de klant en de relatie met de klant hoog in het vaandel!

We hopen jou dan ook snel te zien/te horen om te informeren naar de piano’s die wij te koop hebben. We hopen snel een klantenrelatie met je op te bouwen.

Plan een winkelbezoek

*Overal waar ‘piano’ wordt gebruikt, wordt bedoeld: ‘piano of vleugel’